בעוד ימים ספורים שלווה מיוחדת וייחודית תרד על מדינת ישראל. השמש תשקע, עם ישראל יצעד בבגדים לבנים אל בתי הכנסת ותפילת כל נדרי תשמע ברחבי הארץ. וצום. בתוך כל האחדות הנפלאה הזו, לנשים ההריוניות תמיד יש שאלה מרכזית אחת – האם לקחת חלק ,כבכל שנה, ולצום יחד עם כל עם ישראל או שהפעם, למען שלום העובר – עליהן לפרוש מהציבור ולאכול בשיאו של היום הקדוש. פרופ’ אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב’ בסורוקה, מסביר
בהתקרב יום הכיפורים עולה וחוזרת השאלה האם לצום או לא לצום בהיריון.
צום משנה את הפיזיולוגיה של הגוף, בעיקר בכל הנוגע בהגבלת נוזלים.
בעת צום קיים ניצול של כל מאגרי הסוכרים בגוף לצורך אנרגיה, והגוף עובר לניצול אנרגיה ממאגרי השומן. הדבר גורר יצירת גופיפים חומציים שעלולים להגיע לעובר, ואף לגרום לנזק בריכוזים גבוהים.
מדובר בסיכון תיאורטי, ויש לציין כי נדרשים ריכוזים הגבוהים ממה שעלול להופיע ביממה אחת של צום, אך ללא ספק זהו איננו מצב מומלץ.
בנוסף, צום קשור בהגבלת נוזלים, שעלולה להוביל להתייבשות. בהתאם, קיימת עלייה של הורמון “נוגד השתנה מוגברת” שמטרתו לעצור הפרשת נוזלים בשתן (Anti diuretic hormone). הורמון זה דומה במבנהו להורמון שגורר צירים – האוקסיטוצין, ולכן הגבלת נוזלים עלולה לעורר צירים, ובהתאם לעיתים לעורר לידה. אם היולדת איננה במועד, כי אז הדבר עלול להוביל ללידות מוקדמות.
במרכז סבן למיילדות בסורוקה, אנו רואים כל שנה עלייהשל כ- 8% בממוצע במספר הלידות ביום הכיפורים וביום שלאחריו.
בוצעה השוואה של כמות הלידות בערב יום הכיפורים, יום הכיפורים ולאחריו, לעומת שלושה ימים לפני יום הכיפורים:
בשנת 2013: 3 ימים לפני יום הכיפורים סה”כ 138 לידות, ולעומת זאת ביום הכיפורים (כולל יום אחריו) 153 לידות- עליה של %11!
בשנת 2014: 3 ימים לפני יום הכיפורים סה”כ 135 לידות, ואילו בחג ויום אחריו 154 לידות, עליה של 14%.
בשנת 2015: 3 ימים לפני יום הכיפורים סה”כ 145 לידות, ואילו בחג ויום אחריו 148 לידות, עליה של 2%.
בשנת 2016: 3 ימים לפני יום הכיפורים סה”כ 144 לידות, ולעומת זאת ביום הכיפורים (כולל יום אחריו) 154 לידות, עליה של 7%.
עלייה זהה של 10% נצפתה גם בשנת 2017!
לא זאת אף זאת, מחקר מבית החולים סורוקה ואוניברסיטת בן-גוריון שפורסם בעיתון בינלאומי למיילדות מצא את צום יום כיפור כגורם סיכון ללידה מוקדמת!
לידה מוקדמת הינה אחד הסיבוכים הקשים בהיריון. מוגדרת כלידה מתחת לשבוע 37 וכוללת סיכוני פגות לתינוקות. קיים תמיד חשש בקרב הרופאים שהתייבשות וצום עלולים להוביל לצירי לידה מוקדמים ולהגביר סיכון ללידה מוקדמת. לצורך כך הצוות בחן לפי לוחות השנה את יום הכיפורים לאורך תקופה של 23 שנים.
במחקר נבחנו שיעורי הלידות המוקדמות שהוגדרו כלידה שהתרחשה לפני שבוע 37 להיריון, וכן נבחנו מאפייני היולדת מבחינה דמוגרפית ומבחינת גורמי הסיכון המיילדותיים.
בתקופת הזמן שנבדקה, במהלך יום כיפור התרחשו 745 לידות, מתוכן 52.1% היו של נשים יהודיות, ו-47.9% היו של נשים בדואיות. מתוך כלל הלידות, 6.3% היו לידות מוקדמות. יולדות יהודיות נמצאו בסיכון גבוה משמעותית של פי 2 ללידה מוקדמת במהלך יום כיפור, התוצאות נשארו מובהקות גם לאחר תיקנון למערפלים אפשריים כמו הרגלים ולידה מוקדמת בעבר.
פרופ’ אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב’ בסורוקה ומעורכי המחקר: “על אף שלקחנו מידגם שבו ללא ספק לא כל היולדות היהודיות צמו, עדיין נמצא סיכון של פי 2 ללידות מתחת לשבוע 37 ביום כיפור. ייתכן מאד ואם היינו לוקחים רק נשים צמות הסיכון היה הרבה יותר גבוה. לפי המחקר שלנו, צום של יממה כדוגמת צום יום כיפור נמצא כגורם סיכון משמעותי ללידה מוקדמת”.
אז מה עושים? לצום או לא לצום בהיריון?
פרופ’ אייל שיינר מסביר: “אמנם, העדות הרפואית לנזקים ממשיים של צום בהיריון הינה דלה, אך עדיין אין ספק שהשינוי הפיזיולוגי הזה איננו בריא להיריון. לא הייתי ממליץ על צום ביום כיפור, אלא לנשים עם מהלך היריון תקין לחלוטין וללא כל סיבוכים. יש לזכור כי לקבוצת נשים בהיריון בסיכון הצום אף עלול להיות מסוכן. ביום כיפור הצום הינו ממושך, פעמים רבות מעבר ליממה (25 שעות). מניסיון עם לא מעט יולדות יש המגבילות את הצום לעד 12 שעות, ויש שמפחיתות תזונה בהתאם להלכה “אכילה ושתיה לשיעורין” (אכילה ושתיה בהפרשי זמן של מעל 9 דקות, ולכתחילה יאכל וישתה פחות מכשיעור). גם אם החלטת לצום, והינך חשה ברע הרי יש להפסיקו לאלתר. אם מופיע סימן מדאיג כמו דימום, צירים מוקדמים, ירידת תנועות או דליפת מי שפיר- יש לפנות מיד למיון.”