הולכי הרגל בישראל הם אוכלוסייה המצויה בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים, מבט על נתוני מדינות ה-OECD חושף כי ישראל נמצאת במקום השלישי הגרוע בשיעור חלקם של הולכי הרגל ההרוגים מכלל ההרוגים בתאונות דרכים. בשנת 2019 נהרגו 88 הולכי רגל בתאונות דרכים.
לאור ההיפגעות הגבוהה יצאו לאחרונה חברי ‘קבוצות הנוער של אור ירוק לכבוד שניאור חשין’ לבדוק האם מעברי החציה ביישובים תקינים ובטוחים והאם הולכי הרגל חוצים באופן בטוח וכחוק. המתנדבים צפו במעברי חציה ב-39 רשויות ברחבי הארץ, במהלך התצפית נדגמו כ-215 מעברי חציה ונצפו למעלה מ-2,100 בני אדם בעת שהם חוצים את הכביש.
במהלך הבדיקות בחנו המתנדבים מספר פרמטרים של בטיחות/ תקינות מעברי החציה (דהויים / מחוקים / צבועים היטב), האם קיימת הנמכת מדרכה לקראת מעבר החציה, הימצאות פס האטה לפני מעבר החציה, הימצאות תמרור המסמן מעבר חציה במקום, תאורה סמוך למעבר החציה בשעות החשיכה, הם ישנו פס האטה לפני המעבר.
בנוסף בדקו המתנדבים את התנהגותם של הולכי הרגל והנהגים במקום: כמה נהגים העניקו זכות קדימה, כמה הולכי רגל חצו שלא במעבר חציה, כמה דיברו בסלולרי תוך כדי חציה, כמה סימסו או גלשו בנייד בעת החציה וכמה חצו את הכביש עם אוזניות.
בין המקומות אליהם הגיעו המתנדבים היו גם הישובים אפרת, אלקנה, אריאל ומספר ישובים במועצה האזורית מטה בנימין.
סמוך לרוב מעברי החציה שנבדקו באריאל אין פס האטה
באריאל נבדקו חמישה מעברי חציה. אחד מן המעברים שנבדקו נמצא דהוי ומחוק, וסמוך לשניים מהמעברים שנבדקו לא קיימת הנמכה של המדרכה במפגש עם הכביש. סמוך לארבעה מעברים אין תמרור או שהתמרור במקום אינו תקין וסמוך לארבעה ממעברי החציה שנצפו לא קיים פס האטה. בנוסף, סמוך לשלושה מהמעברים אין תאורה.
התנהגות הולכי הרגל:
- 18% מהנהגים שנצפו לא העניקו זכות קדימה להולכי הרגל.
- 22% מהולכי הרגל שנצפו בעיר חצו שלא במעבר חציה.
- 18% דיברו בטלפון הסלולרי במהלך החציה.
- 12% גלשו או הקלידו בנייד במהלך החציה.
- 4% חצו תוך שהם מרכיבים אוזניות.
אלקנה – הרוב הטוב
באלקנה נבדקו שני מעברי חציה בלבד, ושניהם נמצאו צבועים כנדרש וקיימת בהם הנמכה של המדרכה במפגש עם הכביש. אמנם סמוך למעברים יש תמרור תקין, אך לא קיים פס האטה וסמוך לאחד מהמעברים אין תאורה.
התנהגות הולכי הרגל:
- כל הנהגים שנצפו העניקו זכות קדימה להולכי הרגל.
- 5% מהולכי הרגל שנצפו בעיר חצו שלא במעבר חציה.
- אף אחד מהולכי הרגל שנצפו לא דיבר בטלפון הסלולרי במהלך החציה.
- 10% גלשו או הקלידו בנייד במהלך החציה.
- אף אחד מן החוצים לא הרכיב אוזניות.
אפרת – הנהגים לא מעניקים זכות קדימה, הולכי הרגל לא מקדישים תשומת לב
באפרתה נבדקו שני מעברי חציה. שני המעברים שנבדקו נמצא צבועים כנדרש. סמוך לשני המעברים קיימת הנמכה של המדרכה במפגש עם הכביש. סמוך לשני המעברים יש תמרור תקין. סמוך לאחד ממעברי החציה שנצפו לא קיים פס האטה. סמוך לשני המעברים יש תאורה.
התנהגות הולכי הרגל:
- 10% מהנהגים שנצפו לא העניקו זכות קדימה להולכי הרגל.
- 25% מהולכי הרגל שנצפו בעיר חצו שלא במעבר חציה.
- 5% דיברו בטלפון הסלולרי במהלך החציה.
- 20% גלשו או הקלידו בנייד במהלך החציה.
- אף אחד מן החוצים לא הרכיב אוזניות.
תוצאות התצפית במטה בנימין
במטה בנימין נבדקו שני מעברי חציה. שני המעברים שנבדקו נמצא צבועים כנדרש. סמוך לשני המעברים שנבדקו לא קיימת הנמכה של המדרכה במפגש עם הכביש. סמוך לשני המעברים אין תמרור או שהתמרור במקום אינו תקין. סמוך לשני מעברי החציה שנצפו לא קיים פס האטה. סמוך לשני המעברים יש תאורה.
התנהגות הולכי הרגל:
- 45% מהנהגים שנצפו לא העניקו זכות קדימה להולכי הרגל.
- כל הולכי הרגל שנצפו חצו במעבר חציה.
- הולכי הרגל שנצפו לא דיברו בטלפון הסלולרי במהלך החציה.
- הולכי הרגל שנצפו לא גלשו או הקלידו בנייד במהלך החציה.
- הולכי הרגל שנצפו לא חצו תוך שהם מרכיבים אוזניות.
ארז קיטה מנכ”ל עמותת אור ירוק: “המספרים של הולכי הרגל שנפגעים ממשיכים להיות גבוהים ומדאיגים, הם חסרי הגנה ומפגש בינם לכלי רכב יגמר תמיד בפגיעה להולך הרגל, בכאב גדול לו ולאוהביו. הפתרון להצלת הולכי הרגל הוא פשוט לביצוע, זול ובאמת מונע תאונות. ברשויות המקומיות חייבים להתחשב בהולכי הרגל, לוודא תקינות מעברי החציה ולהציב פסי האטה במעברי החציה האדומים ובעיקר בסביבה בה קיים ריכוז גבוה של קשישים וילדים כמו מרפאות, בתי ספר, פארקים ובתי אבות. מעברי חציה תקינים, מוארים, מרומזרים או עם פסי האטה יכולים להיות עבור הולכי הרגל ההבדל שבין חיים למוות”.